Standpunten overzicht

Financiën en economie

In deze tijd van financiële krapte moeten we creatief omgaan met gemeenschapsgeld. Dat gebeurde vorige raadsperiode al, bijvoorbeeld toen het cultureel ondernemerschap van de grond kwam. Die creativiteit wil D66 Gouda de komende periode ook in andere sectoren aanboren, zoals in de sport.

D66 Gouda vindt dat het huishoudboekje van de gemeente op orde en inzichtelijk moet zijn. We kunnen niet meer geld uitgeven dan binnenkomt. D66 ziet de onroerendzaakbelasting (OZB) niet als een middel om financiële tekorten op te vangen. Om dat soort gaten te dichten zijn nu heldere keuzes en bezuinigingen noodzakelijk.

Onze lokale economie verdient en krijgt een stevige impuls door het bundelen van de krachten van Goudse ondernemers, kennisinstellingen, burgers en het stadsbestuur. Ook kunnen we de regeldruk verminderen door bijvoorbeeld de koopzondagen verder te liberaliseren en regelarme zones in te stellen op bedrijventerreinen. Lokale bestuurders kunnen met een stimulerende en verbindende houding die bundeling van krachten tot stand brengen.

Met een aantrekkelijke binnenstad en onze ligging middenin het Groene Hart is Gouda een mooie bestemming voor toeristen en dagjesmensen. Dat is goed voor onze portemonnee én het draagt bij aan de aantrekkingskracht van onze stad. De stad kan hiervan meer profiteren dan hij nu doet.

Financiën en economie