zaterdag 16 maart 2019

Groep 8 van de Livingstoneschool en democratie

Toffe ochtend met leerlingen groep 8b Livingstoneschool

In groepjes van twee hebben ze de afgelopen tijd een politieke partij bedacht, met programma en invulling voor een ochtendles.
Vanochtend presenteerden ze hun programma aan elkaar en enkele raadsleden in het Huis van de Stad, met natuurlijk ruimte voor vragen.
De meest kritische vragen kwamen van de andere leerlingen: ‘hoe wil je dat gaan betalen?’, ‘waarom moet ik op jullie stemmen?’, ‘jullie lijken wel erg veel op die andere partij, waarom moet ik jullie dan kiezen’?, ‘waarom begint jullie programma om half negen in plaats van kwart voor negen zoals altijd?’.
Drie partijen deelden zelfs flyers uit aan de aanwezigen om hen te overtuigen toch echt op die partij te stemmen!

De Partij voor Internet, de Partij voor Natuur en Spelen, Zekerheid Voor Alles, creatieve namen alom!
Na de presentaties mocht iedereen stemmen in de groene stembus die ook gebruikt wordt als de gemeenteraad over personen stemt. De uitkomst: twee partijen eindigden gelijk waarop de twee meesters de doorslaggevende stem hebben uitgebracht.
De Partij van de Kunst mag hun programma voor een ochtend over kunst echt uitvoeren: eerst uitleg over wat kunst is en kan betekenen, daarna kan iedereen zelf een kunstwerk maken en tot slot uitleg over wat je hebt gemaakt en waarom.
Dank aan alle leerlingen voor de geweldige presentaties. Volgens mij gaan we een paar van hen over, pak hem beet, een jaar of tien, op de kandidatenlijst van een partij terugvinden.

– Bram Talman