woensdag 10 januari 2018

Canvassen in Westergouwe op 9 januari 2017

Op 9 januari vertrokken we om 19.30, 9 man sterk, naar de nieuwe wijk Westergouwe om van de bewoners te horen hoe ze het leven in de wijk ervaren. We verdeelden ons over de twee reeds opgeleverde delen van de wijk, het ene gedeelte is ongeveer een jaar oud, het meest recent opgeleverde deel een half jaar tot een maand.  In tweetallen en een drietal gingen we langs de deuren. Opvallend waren de vele positieve reacties op het feit dat we langskwamen.

De mensen die we spraken, waren eigenlijk allemaal erg tevreden over hun nieuwe wijk. De rustige sfeer en de mooie huizen werden zeer gewaardeerd. Nog niet beschikbare voorzieningen beschouwden ze in het algemeen als consequentie van het wonen in een wijk in opbouw.

Aandachtspunten die men noemde, waren:

• Het ontbreken van een supermarkt;
  • Zwerfafval door te volle afvalcontainers en containers die niet functioneren omdat er te volle zakken in worden gedumpt;
  • Het verkeerde groen op de verkeerde plekken: prikkelbosjes op plekken waar kinderen spelen;
  • De fietsbrug, met name voor de kinderen die naar school of sport gaan;
  • De huidige filevorming op de N207, die nog zal toenemen als het geopperde idee, afslag 11 van de A12 te sluiten, doorgang vindt. Dit zal de doorstroom namelijk nog meer verslechteren;
  • IKC: bewoners vinden het in principe fijn dat de school er is, maar ervaren tegelijkertijd dat op een school met twee klassen de verschillen in emotionele en sociale ontwikkeling tussen kinderen groot zijn. Het is met andere woorden belangrijk dat de school groeit;
  • Te weinig uitlaatplekken voor honden en vuilnisbakken voor hondenpoepzakjes, waardoor hondenpoep op de stoepen en in de plantsoenen ligt.

Conclusie: de inwoners zijn tevreden over hoe de wijk zich ontwikkelt en ze hopen dat het karakter van de wijk blijft zoals het nu is. Ze ervaren en realiseren zich tegelijkertijd dat de wijk in ontwikkeling is.
Wij als team van D66 Gouda zijn zeer tevreden over deze actie: leuke gesprekken in een positieve sfeer.