woensdag 23 november 2016

Raad Gouda in grote meerderheid tegen outletplannen Zoetermeer

De Goudse gemeenteraad roept de gemeente Zoetermeer en de provincie Zuid-Holland op om een einde te maken aan de plannen voor een groot outletcentrum in Zoetermeer. Een motie op initiatief van D66 kon op brede steun rekenen. Alleen de fracties van VVD en GoudaPositief stemden tegen.

De ‘Holland Outlet Mall’ moet volgens de plannen 31.000m2 winkelruimte beslaan. De raad staat afwijzend tegenover de plannen wegens het overschot aan winkelaanbod en bijbehorende leegstand, die vooral in binnensteden sterk is. De Goudse raad roept de gemeente Zoetermeer en de provincie, die verantwoordelijk is voor regionaal economisch beleid, op om een stokje voor de plannen te steken.

Woordvoerder Thierry van Vugt: ‘Het zou vreemd zijn als de provincie hier niet ingrijpt, zeker als je ook kijkt naar haar beleid in deze en bijvoorbeeld de recent gesloten retaildeal. De regio kampt met enorme leegstand. Ook in Leidschendam wordt niettemin al 116.000m2 mall gebouwd. Dat kan zo niet. In Gouda doen we via bijvoorbeeld de aanpak van de Kop van de Kleiweg en het Stationsgebied, door minder regels, herinrichting van terrassen etcetera een hoop aan de aantrekkingskracht van de binnenstad. D66 heeft recent ook nog aandacht gevraagd voor de hoge vierkante meterprijzen die de vastgoedsector rekent op de Kleiweg. Ondernemers werken succesvol samen in bijvoorbeeld het Ondernemersfonds. Het voelt echter een beetje als water naar zee dragen als om ons heen dit soort plannen wel doorgang vinden. De raad in Gouda gaat er natuurlijk niet over, maar met deze motie geven we wel een breed gedragen signaal af. Een steuntje in de rug ook voor onze ondernemers en de inzet van het college.’