zaterdag 21 mei 2016

Kunst in de openbare ruimte: de zachte kracht voor kwaliteit

Kunst en cultuur geven een stad karakter dat zich uit in mooie inspirerende kunstwerken in binnen- en buitenruimtes.

Kunst is niet alleen binnenhuis te bewonderen zoals in een kunstatelier en museum. Kunst is ook te vinden in de openbare ruimtes in onze stad.

Vaak wordt ‘kunst’ niet bewust ervaren, maar is er wel indirect invloed op het aanzien van de straten, pleinen en parken. Deze zachte invloed voegt extra kwaliteit toe aan onze openbare ruimtes. Openbare ruimtes met kunst zien er aantrekkelijker en leuker uit.

Tevens heeft kunst in de openbare ruimte een economische meerwaarde, door haar aantrekkingskracht op bijvoorbeeld toeristen en bezoekers van onze stad. Daarnaast is uit verschillende onderzoeken gebleken dat kunstwerken in de openbare ruimtes het veiligheidsgevoel vergroten.

Voor mij telt culturele vorming niet alleen bij de bezoekers aan culturele instellingen, maar ook breder voor onze inwoners en de vele bezoekers aan onze stad. Kunstenwerken in de openbare ruimtes dragen hieraan positief bij.  Elk verloren kunstwerk in de openbare ruimte is er één. Zo is ‘Zachtmoedige Weerbaarheid’ helaas uit het Goudse straatbeeld verdwenen. Ik ben van mening dat wij kansen moeten vinden om kunstwerken een tweede leven te geven. Dit is maar één van de vele kunstwerken, en ik wil maar zeggen dat wij als inwoners en gemeente daar zuinig op moeten zijn.

Afbreuk hieraan doet mij pijn in het hart. Ik begrijp dat niet alles door de gemeente kan worden gedaan, maar wij zouden op ze minst moeten kijken hoe we via creatieve manieren kunstwerken in de openbare ruimtes kunnen redden. Dit kan gerealiseerd worden door deze te adopteren of via crowdfunding kunstwerken in openbare ruimtes te behouden samen met bewoners, ondernemers en gemeente. Kunstwerken koesteren in de openbare ruimte, zou meer aandacht moeten krijgen in Gouda. Het zou een mooi plan zijn om rond de binnenstad, langs de singels, een beeldenroute te hebben of een beeldentuin elders, waar oude en nieuwe kunstwerken geplaatst kunnen worden, om zo de kwaliteit en levendigheid van onze stad verder te verbeteren.

Zouhair Saddiki